Martin Schreiber (2016)

Medicine, University of Toronto |
Médecine, Université de Toronto


3MNTF SCHREIBER_145

Martin Schreiber’s life mission is preparing competent and caring physicians who are ready to meet the health care needs of society. In pursuing this goal, he has become an exceptional medical educator and formidable leader in medical education. Students find his ability to make complex topics relevant almost magical, as they are challenged to learn both the science and the art of medicine. Martin demands rigor as students develop the knowledge and skills required of a successful physician and also shows the importance of empathy, communication, collaboration, and professionalism.

His teaching approach asks students to learn from the clinical practice he models at the bedside of patients and then to solidify that bedside learning through further study in the classroom. One physician credits her ability to save the life of a patient with lessons learned from Martin. As a change agent in medical education, he is firmly committed to ensuring the active engagement of students in the evaluation of educational programs and practices. He is renowned in local, national, and international communities, and colleagues see him as a role model and inspiration. With 40 teaching awards to his credit, he is one of the most celebrated teachers in the University of Toronto’s Faculty of Medicine.

 

La mission de vie de Martin Schreiber est de préparer des médecins compétents et dévoués qui soient prêts à répondre aux besoins en soins de santé de la société. Dans la poursuite de ces objectifs, il est devenu un professeur de médecine exceptionnel et un leader remarquable en éducation médicale. Les étudiants trouvent que sa façon de rendre pertinents les sujets complexes relève de la magie car ils sont mis au défi d’apprendre à la fois la science et l’art de la médecine. Martin exige de la rigueur au fur et à mesure que ses étudiants développent les connaissances et les compétences nécessaires pour devenir des médecins accomplis. Il leur enseigne également l’importance de l’empathie, de la communication, de la collaboration et du professionnalisme.

Son approche pédagogique exige que les étudiants apprennent à partir de la pratique clinique qu’il démontre avec ses patients et ensuite qu’ils solidifient cet apprentissage de la manière de traiter les patients grâce à un apprentissage supplémentaire en salle de classe. Une de ses étudiantes médecin estime que c’est grâce aux leçons de Martin qu’elle a été en mesure de sauver la vie d’un de ses patients. En tant qu’agent de changement en éducation médicale, Martin est fermement déterminé à assurer l’engagement actif des étudiants dans l’évaluation des programmes d’éducation et des pratiques. Il est renommé aux niveaux local, national et international et ses collègues le voient comme un modèle de rôle et une inspiration. Ayant déjà obtenu 40 prix d’enseignement, il est l’un des enseignants les plus célébrés à la Faculté de médecine de l’Université de Toronto.