Maja Krzic (2016)

Soil Science, Applied Biology, University of British Columbia |
Science des sols, biologie appliquée, Université de la Colombie-Britannique


3MNTF KRZIC_145

Maja Krzic has a strong passion for Soil Science and bringing her students into the field. Because she understands what needs to be changed in soil education and cares about that change, she has almost single-handedly revitalized the study of Soil Science at UBC. Maja states, “It is my responsibility not to just teach basic concepts of Soil Science but to also spark students’ interest in exploring this often overlooked but important natural resource.”

Maja believes that one of most important roles of a teacher is to stimulate students’ desire to learn, encouraging them to become active participants in the learning process through active collaboration with farm managers, community gardeners, environmental consultants, and government scientists, or through hands-on activities involving soil sampling, analysis, and interpretation.

The Virtual Soil Science Learning Resources (VSSLR) Consortium, which she launched in 2004, is now used by 24 Canadian universities and 13 universities internationally across four continents. Several of the VSSLR’s 15 web-based educational tools for distance education courses have received awards for innovation and excellence. An associate editor for the Natural Science Education Journal, she is a role model who has had an extraordinary impact on her discipline, her students, and her colleagues.

Maja has won 13 teaching awards since 2002, including the UBC Killam teaching prize and most recently the mentoring award by the Association for Women Soil Scientists, Soil Science Society of America.

 

Maja Krzic a une grande passion pour la science des sols et pour introduire ses étudiants à ce domaine. Elle comprend ce qui devrait changer dans l’enseignement de la science des sols et elle accorde une grande importance à ces changements, c’est pourquoi elle a revitalisé pratiquement à elle seule le programme de science des sols de l’Université de la Colombie-Britannique. Maja déclare : « C’est ma responsabilité de ne pas me contenter d’enseigner uniquement les principes de base de la science des sols mais d’éveiller également l’intérêt des étudiants à l’exploration de cette ressource naturelle trop souvent négligée. »

Maja pense qu’un des rôles les plus importants d’un enseignant est de stimuler le désir d’apprendre chez ses étudiants, de les encourager à devenir des participants actifs dans le processus d’apprentissage par le biais de la collaboration active avec les gestionnaires agricoles, les jardiniers communautaires, les experts-conseils en environnement et les scientifiques gouvernementaux, ou encore de s’impliquer dans des activités pratiques avec des échantillons de sol, des analyses et des activités d’interprétation.

Le consortium Virtual Soil Science Learning Resources (VSSLR), qu’elle a inauguré en 2004, est maintenant utilisé par 24 universités canadiennes et 3 universités internationales situées sur quatre continents. Plusieurs des 15 outils éducationnels web du VSSLR utilisés pour les cours à distance ont été primés pour leur caractère innovateur et leur excellence. Rédactrice adjointe de la revue Natural Science Education Journal, Maja est un modèle qui a eu un impact extraordinaire sur sa discipline, sur ses étudiants et sur ses collègues.

Depuis 2002, Maja a obtenu 13 prix d’enseignement, y compris le prix d’enseignement de l’Université de la Colombie-Britannique et, plus récemment, le prix de mentorat de l’Association for Women Soil Scientists, Soil Science Society of America.