James Fraser (2017)

Physics | Physique,
Queen’s University | Université Queen’s



James creates communities of learning where students participate as “apprentice scientists” who can experience the exhilaration of being partners in knowledge-making and knowledge-sharing. His ability to inspire enthusiasm for physics has attracted increasing numbers of students to the discipline and reduced the gender gap in physics at Queen’s.

Nothing is more rewarding for James than seeing the lightbulb come on for students when they make leaps of understanding. He is advancing the trend of forming student-professor partnerships both in research and in teaching. A specialist in laser optics, he connects his research passion for light with his educational goal of illuminating the complexities of physics, especially for first-year students. The stories of the lab become his course material. At the same time, he sees his classrooms as demonstration sites for new teaching approaches and engages students at all levels, from novice to advanced, in contributing to his course development and pedagogical innovation.

But his students are not the only beneficiaries of his visionary teaching. Fellow faculty are invited to observe his novel teaching approaches, and he mentors colleagues as they introduce their own new teaching strategies. He is appreciated on an international level for helping to transform how physics is taught, bringing intellectual generosity to the field.

James crée des communautés d’apprentissage dans lesquelles les étudiants deviennent des « apprentis scientifiques » et peuvent faire l’expérience de l’euphorie que l’on ressent à être un des partenaires lors de la création de la connaissance et du partage des connaissances. Son aptitude à inspirer l’enthousiasme pour la physique a attiré un nombre grandissant d’étudiants à l’étude de la discipline et a réduit l’écart hommes-femmes en physique à l’Université Queen’s.

Rien n’est plus gratifiant pour James que de voir la lumière s’allumer chez les étudiants quand ils font des bonds de compréhension en avant. Il fait avancer la tendance qui consiste à former des partenariats entre étudiants et professeurs tant en recherche qu’en enseignement. Spécialiste en optique laser, il relie sa passion pour la recherche en lumière avec son objectif éducationnel qui est d’illuminer les complexités de la physique, surtout parmi les étudiants de première année. Les histoires du laboratoire deviennent son matériel de cours. En même temps, il considère ses salles de classe comme des lieux de démonstration de nouvelles approches d’enseignement et mobilise les étudiants de tous les niveaux, des plus novices aux plus avancés, pour contribuer au développement de ses cours et à l’innovation pédagogique.

Mais ses étudiants ne sont pas les seuls bénéficiaires de son enseignement visionnaire. Ses collègues sont invités à observer ses approches d’enseignement novatrices et il est le mentor de ses collègues quand ceux-ci introduisent leurs propres nouvelles stratégie d’enseignement. Il est apprécié au niveau international et reconnu pour avoir aidé à transformer la manière dont la physique est enseignée, et pour avoir apporté une générosité intellectuelle à la discipline.