Pamela Toulouse (2015)

School of Education / École des sciences de l’éducation
Laurentian University / Université Laurentienne
2015-3MNTF-Pamela-Rose-Toulouse_web[1]

At the heart of Pamela Toulouse’s teaching philosophy is the Ojibwe word Kinoomaage, a term that sums up the importance for her of compassion, community, reciprocity, critical thinking, engagement, interactivity, and humour. A role model amongst First Nations communities, she is a highly respected scholar in the areas of Indigenous student success and interactive pedagogy. Since 2004, she has conducted 115 workshops and presentations, helping to guide the Ontario conversation about First Nations, Métis and Inuit education.

“As a First Nations woman,” she writes, “I know, and have lived, all the negativity that schooling and life can offer. My family are survivors of a legacy of harm. I know that I have the ability to make a difference in my role as a teacher, researcher and human being”: and she does, combining passion, warmth, and rigour to guide a new generation of teachers.

 

Au coeur de la philosophie d’enseignement de Pamela Toulouse se trouve le mot ojibwe kinoomaage, un terme qui résume bien l’importance qu’elle accorde à la compassion, à la communauté, à la réciprocité, à la réflexion critique, à l’engagement, à l’interactivité et à l’humour. Elle a servi de modèle dans les communautés des Premières Nations et elle est une universitaire hautement respectée dans le domaine de la réussite des étudiants autochtones et de la pédagogie interactive. Depuis 2004, elle a dirigé 115 ateliers et présentations et a encouragé la conversation en Ontario sur l’éducation des Premières Nations, des Métis et des Inuit.

« En tant que femme originaire d’une Première Nation, écrit-elle, je connais et j’ai vécu toute la négativité que la scolarité et la vie peuvent offrir. Les membres de ma famille sont les survivants d’un héritage de douleur. Je sais que j’ai l’aptitude nécessaire pour faire une différence dans mon rôle d’enseignante, de chercheuse et d’être humain. » Et elle le fait, en combinant passion, chaleur et rigueur pour guider une nouvelle génération d’enseignants.

 

3M Speaker
Discipline of Study / Research Field: K to 12 Education, Inclusion in Higher Education, Teacher Education, Indigenous Issues.

Presentation Topic/s:

  • First Nations, Métis and Inuit (FNMI) Student Transitions from Preschool to Career OR Returning Home,
  • Achieving FNMI Student Success through Curriculum, Pedagogy and Community Engagement,
  • Literacy Practices that Support FNMI Student Success,
  • Role and Impact of the FNMI Education Counsellor on FNMI Student Success,
  • Respectful Research in FNMI Communities (Protocols and Process),
  • Contributions of FNMI Peoples to the World and the Importance of this to Equitable Education, and,
  • FNMI Self-Esteem and Strategies for Respectful Inclusion in Lifelong Learning.

ptoulouse@laurentian.ca