Veselin Jungic (2015)

Department of Mathematics / Département de mathématiques
Simon Fraser University / Université Simon Fraser
2015 3MNTF Veselin Jungic_web

Students call Veselin Jungic the Math Therapist. With a passion for mathematics and his devotion to students, Veselin Jungic has an impressive capacity to bring his subject alive for the most varied audiences – from young to old, from rural to professional, from the most academically challenged to the most advanced students. He understands that mathematics can be a stumbling block for many of those with, as he puts it, “deep mathematical scars,” but he recognises how crucial numeracy and mathematical competence are for success in today’s world. And even more, he shares with them how learning math is a form of soul-searching. His No-Fear Mathematics, Math Catcher, Math Girl programs build students’ confidence.

Veselin has a dream of educational equality, particularly for aboriginal people in Canada. He has developed and taught the math component of the SFU Aboriginal University Preparation Program, and he also organizes and coordinates a province-wide outreach program in BC called the Math Catcher Outreach Program. His goal is to encourage and support mathematical education among the aboriginal population.

 

Les étudiants disent de Veselin Jungic qu’il est un thérapeute des mathématiques. Avec sa passion pour les mathématiques et son dévouement envers les étudiants, Veselin Jungic a une capacité impressionnante pour faire vivre sa matière devant les auditoires les plus variés – des plus jeunes aux plus vieux, des milieux ruraux aux milieux professionnels, des étudiants les plus en difficultés scolaires aux étudiants les plus brillants. Il comprend que les mathématiques peuvent représenter un obstacle majeur pour beaucoup de ceux qui ont, comme il le qualifie lui-même, « des cicatrices mathématiques profondes », toutefois il reconnaît l’importance primordiale de la numératie et de la compétence en mathématiques pour réussir dans le monde d’aujourd’hui. Et plus encore, il partage avec eux comment l’apprentissage des mathématiques offre une occasion d’examiner son âme. Ses programmes, No-Fear Mathematics, Math Catcher et Math Girl, permettent aux étudiants de renforcer leur confiance en soi.

Veselin rêve d’égalité en éducation, en particulier pour les Autochtones du Canada. Il a créé et enseigné la composante mathématique du Programme préparatoire à l’université pour les Autochtones de l’Université Simon Fraser et il organise et coordonne également un programme de rayonnement offert dans toute la province de Colombie-Britannique intitulé Math Catcher Outreach Program. Son objectif est d’encourager et de soutenir l’enseignement des mathématiques aux Autochtones.

3M Speaker
Discipline of Study / Research Field: Mathematics

Presentation Topic/s: “Aboriginal Students in Math and Science: One Teacher’s Experience”

Over the last several years, I have been a math instructor in the SFU Aboriginal University Preparation Program and the SFU Pre-Health Aboriginal Program; a volunteer in the Math Tutoring Programs at the Vancouver Aboriginal Friendship Centre and at the Native Education College; and the principal organizer of the Math Catcher Outreach Program. I will address several questions related to this experience including the following: What have I learned about the Aboriginal community and Aboriginal learners? What challenges have my students and I faced? What are the rewards? What goals do I intend to pursue next?

vjungic@sfu.ca