Introduction

Introduction

ike actors, teachers aim to move in the creative moment, going where it
takes them and the other players, helping to shape the trajectory, all the
while reflecting with some detachment on the magic of which they are a
part.

The first 3M Teaching Fellowships were awarded almost twenty years
ago. Since then reflecting on the magic-the scholarship of teaching and learning-
has begun to find its place in the academy, and in society. We offer these
reflections as a gesture of appreciation to 3M Canada and as a way of celebrating
both the twentieth anniversary of our fellowship and the formation, two
years ago, of the Council of 3M Teaching Fellows.

Teachers have made a difference for many centuries and in many ways,
and we are but a few of those who are working at making a difference. However,
the collective voice of our fellowship resonates with passion and commitment.
We hope that the following pages will help that voice to be heard on the stage
of higher education and beyond.

Think of teachers as actors whose goal is to become spectators. You will
read in the following pages how teachers work in many different ways to help
their students acquire a confident and effective voice.
We have also asked students to tell us how 3M Teaching Fellows made a
difference in their lives. These spectators-turned-actors are now making a difference
in the world they are inheriting from us.

We are very grateful to all the Fellows who responded so generously-and
promptly-to our call for submissions; you will find that their reflections celebrate
teaching and learning,support of these activities, and awareness of their importance to society.

oilà déjà vingt ans que 3M Canada a pris la généreuse décision de célébrer l’enseignement superiéur canadien. Ce n’est toutefois pas
d’hier que les professeurs parviennent à faire “toute la difference” dans
la vie des étudiants et de la société, et les récipiendaires du Prix 3M pour l’excellence
de leur enseignement ne représentent qu’une toute petite partie de ceux et
celles qui concourent  à changer les choses en 2005.

Quoique l’enseignement soit une profession de nature publique, toute
personne qui donne des cours connaît aussi la solitude-des heures de préparation
et de refléxion sans lesquelles cet acteur qu’est l’enseignant ne pourrait
incarner son rôle. Depuis vingt ans, nous avons vu la réflexion et la recherche
sur l’enseignement et l’apprentissage s’ épanouir; les textes qui suivent offrent
au lecteur des perspectives et des témoignages qui ne manqueront pas de le
frapper par leur diversite et leur pertinence.

Tout comme le jeu dramatique, notre profession dépend de la parole et du
dialogue, mais de nombreux enseignants ont constaté que leur voix ne s’ en tend
pas, ne s’entend plus, dans la cité.

Cet ouvrage renferme des témoignages particuliers dont !’ensemble forme une voix
collective et solidaire que nous souhaitons faire porter au-delà des lieux
habituellement réservés à la pédagogie. Nous avons aussi tenu à présenter le témoignage de quelques-unes des personnes auprès desquelles nous avons un jour
joué un rôle important, d’anciens spectateurs devenus acteurs et qui, à leur
tour, travaillent à changer le monde.

ALEX FANCY

Président, Conseil des récipiendaires
du Prix d’enseignement 3M/

Chair, Council of 3M Teaching Fellows